Vzdělávání poradců
byl dokončen 2. běh vzdělávacích aktivit pro členy projektového týmu – koordinátory a poradce. Vzhledem k tomu, že lektor byl zvolen jeden pro všechno vzdělávání v tomto bloku, školení na sebe navazovala a účastníci tak byli vyškoleni do hloubky. Lektorkou byla Lenka Šimková z G.I. institutu.
Tématem tohoto bloku byl Mentoring jako nástroj pro práci poradců terénní podpory a koordinátorů. Celkem se kurz uskutečnil v 6 dnech vždy po 8 hodinách, a to v těchto termínech a s těmito tématy:
31.3. – 1. 4. Efektivní rozhovor – otevírání spolupráce s klientem (Olomouc)
16.5. Efektivní rozhovor jako jeden z nástrojů mentoringu - rozlišení pomoci a kontroly (Brno)
12.6. Efektivní rozhovor jako jeden z nástrojů mentoringu - systemické intervence - konstruktivní otázky (Brno)
13.6. Efektivní rozhovor jako jeden z nástrojů mentoringu - systemické intervence – komentáře (Brno)
20.6. Efektivní rozhovor jako jeden z nástrojů mentoringu - inspirace z praxe (terapie zaměřené na řešení) (Brno)
Další 2 hodiny vzdělávání patřily zpracování domácího úkolu a jeho vyhodnocení.
Vzdělávání se zúčastnilo 10 osob – 5 regionálních koordinátorů a 5 poradkyň terénní podpory. Pracovnice dále předávaly nabyté informace na svých pracovištích poradkyním, které se vzdělání osobně nezúčastnily. Tímto způsobem jsme zajistili, aby touto metodou mohly pracovat všechny pracovnice v projektu.
Přílohy:
Ve druhém monitorovacím období byl dokončen 1 komplex vzdělávacích aktivit pro členy projektového týmu – koordinátory a poradce. Vzhledem k tomu, že lektor byl zvolen jeden pro všechno vzdělávání v tomto bloku, školení na sebe navazovala a účastníci tak byli vyškoleni do hloubky. Lektorem byl Michal Šalplachta.
Do tohoto období byla z důvodu onemocnění lektora přesunuta dvě témata. Fokusing a Mezilidský fokusing a další uplatnění tělesně zakotveného prožívání.
Fokusing (8.7.2013)
Cíl kurzu: Osvojit si techniku fokusing a naučit se ji používat ke zvládání stresu, k prevenci vyhoření, k reflexi vztahů, ke zlepšení schopnosti empatie, ke zlepšení schopnosti rozumět a zvládat emoce a k lepšímu porozumění sobě i svému životu.
Obsah kurzu: Úrovně mysli a prožívání. Jak se projevují emoce v těle, Tělesně zakotvené prožívání, teorie metodického postupu fokusingu, metoda kotvení v pěti smyslech, reflexně relaxační postoj, Šest fází fokusingu, nácvik jednotlivých fází fokusingu ve skupině a ve dvojicích.
Mezilidský fokusing a další uplatnění tělesně zakotveného prožívání (9.7.2013)
Cíl kurzu: Naučit se využívat techniku fokusingu při práci s klientem.
Obsah kurzu: Interperzonální kotvení v tělesném prožívání, využití při vedení rozhovoru, nácvik použití fokusingu při vedení rozhovoru, využití neverbálních technik k porozumění tělesnému prožívání – arte, pohyb, tanec, „indiánská píseň“.
Přílohy:
Do 30.6.2013 proběhly čtyři vzdělávací akce pro členy projektového týmu – koordinátory a poradce. Vzhledem k tomu, že lektor byl zvolen jeden pro všechno vzdělávání v tomto bloku, školení na sebe navazovala a účastníci tak byli vyškoleni do hloubky. Lektorem byl Michal Šalplachta.
Vzdělávání Přístup zaměřený na člověka I, které proběhlo v Praze 29.4.2013, Přístup zaměřený na člověka II. část, v brně 3.5.2013, Jak se chránit před vyhořením – techniky duševní hygieny, 6.5.2013 v brně, Na člověka zaměřená respektující komunikace v Brně 3.6.2013, se zúčastnily všechny regionální koordinátorky, koordinátorka a také poradkyně terénní podpory. Informace pak byly předány na pracovištích ostatním poradkyním, které se přímo vzdělávací akce nezúčastnily na společném setkání.
Další dvě naplánované vzdělávací akce – Fokusing a Mezilidský fokusing a další uplatnění tělesně zakotveného prožívání byly přesunuty na červenec 2013 z důvodu onemocnění lektora.
Ukončení této aktivity proběhne v červenci 2013 oproti původnímu plánu, který byl v červnu 2013.
Obsah vzdělávání:
Přístup zaměřený na člověka
Obsah Kurzu: Filosofie přístupu, základní východiska přístupu, model osobnosti, model vzniku patologie, model změny a růstu, základní vztahová nabídka - bezpodmínečné pozitivní přijetí, empatie, opravdovost. Nácvik základních vztahových dovedností, uplatnění přístupu při práci s klientem. Rozšíření přístupu – preterapie, motivační rozhovory.
Jak se chránit před vyhořením - techniky duševní hygieny
Cíl kurzu: Porozumět problematice stresu a jeho zvládání, naučit se postupy zvládání stresu a techniky duševní hygieny.
Obsah kurzu: Teorie stresu a syndromu vyhoření, zvládání nároků života, životní opory a jejich posilování, nácvik postupů duševní hygieny a relaxačních cvičení.
Na člověka zaměřená respektující komunikace
Cíl kurzu: Naučit se postupům komunikace zaměřené na člověka.
Obsah kurzu: Komunikovat s respektem, zásady komunikace zaměřené na člověka, respektující komunikační dovednosti při práci s klientem (např. empatie, vnímání bez hodnocení, komunikace hranic, výzva ke spolupráci, zdravé oceňování a kritika), nácvik respektujících komunikačních technik.
Přílohy: